Jävlar vad mys

"Hade jag fått en krona varje gång som jag hört eller läst ordet mys hade jag varit desto rikare. Mys – denna samtida terror. När vi nu ändå befinner oss mitt i årssammanfattningarnas tid måste vi prata om detta ord som en gång endast användes om illasittande klädesplagg och av butiksbiträden som brann för kuddar och lampskärmar. Idag är myset överallt. Det är ett skamlöst mysande; ett så utbrett beteende att något som är extra mysigt numera måste manifesteras genom att, exempelvis, stavas med flera y:n. För att särskilja det från det vanliga myset. Jag ryser i hela kroppen när jag tänker på alla dessa stavningar, och förklaringar (...) När inte ens vuxna machomän längre tvekar inför det synbara användandet av mys måste väl ändå slutet vara nära."
 
- Kristin Lundell
 
 
 
 
 
| |
Upp