50/365

Igår mötte jag upp Saga för ett litet "möte" kan man väl säga, haha. Innan jag mötte upp henne tog jag mig till blodcentralen och donerade blod. Det är så viktigt att alla som kan och har möjlighet faktiskt donerar blod! Jag är inte rädd för nålar eller sprutor, men det är inte precis som om jag sitter och tittar på när de för in nålen heller. Så även om du är lite rädd för nålar så kanske det går att komma undan ändå? Nu vet jag ju inte exakt på vilket sätt man är rädd för nålar, men man kan ju i alla fall försöka :) 
 
Jag lämnade blod för första gången för lite mer än ett år sedan och har lämnat tre gånger sedan dess, hade lämnat ytterligare en gång om jag inte piercat mig strax efter min första donation (då man måste vänta 6 månader).
Första gången jag var där fick jag en liten nyckelring med min blodgrupp på i form av en pyttepåse och en liten slang så att det såg ut som en "riktig" blodpåse. 
 
Om jag inte blir allvarligt sjuk eller att någonting annat hindrar mig från att lämna blod kommer det absolut vara någonting jag fortsätter göra för resten av mitt liv. Ett litet stick och att de tömmer mig på ca 5 dl tre gånger om året är värt det om det betyder att jag hjälper en annan människa att överleva.
 
 Klicka på bilden för att komma till deras hemsida och se vart du kan ge blod!
 
 
| |
Upp