265/365

 
Regeringen har beslutat att göra preventivmedel för unga under 21 år gratis och självklart tycker jag att det är bra, inte för att det kommer gynna mig, men det är fortfarande bra.
 
Däremot tycker jag att det är viktigare att sänka priserna, helst göra dem gratis, på tamponger/bindor. Att vara sexuellt aktiv är att göra ett val. Att ha den här jävla mensen är inget val.
Låt oss anta att alla tjejer får sin mens vid 13 års ålder, får 2 barn och mensen uteblir i 12 månader totalt (för att göra det enkelt) under varje graviditet, och att man når klimakteriet och (äntligen) slutar ha mens när man når 53 års ålder. Det är 38 år med mens. Låt oss även anta att man inte stoppar i sig hormoner och faktiskt har sin mens 1 gång varje månad. Det är 456 månader med mens. Ett paket med tamponger ligger på ungefär 30 kronor. Anta att man nu endast behöver ett 2-pack med tamponger per mens och inte använder bindor eller trosskydd och att man har samma flöde alla dessa år, och självklart att priset stannar på 30 kronor. Det blir 13 680 kronor. På bara tamponger. Tänk nu att många lägger ner mycket mer pengar varje gång, för att det inte räcker med ett 2-pack, eller för att man inte är säker på att det bara räcker med en tampong och vill ha trosskydd. 
 
Självklart kan en operation ordna detta, men det är ingenting som de flesta kvinnor vill vända sig till. Får man väldigt ont, får man cancer, eller har en annan anledning så kanske det är ett måste. Men som kvinna och efter att ha genomlidit mens under många år är det mer en vanesak och därför tänker man inte mer än så på det. 
 
Återigen, att vara sexuellt aktiv är ett val, att ha mens är inte det. 
Jag är dock oerhört tacksam för preventivmedel, då det är någonting jag tar varje dag och som skyddar mig från att bli med barn då jag och min pojkvän inte anser att vi är redo för det ännu. I framtiden, men inte idag. Preventivmedel är alltså någonting som jag mer än gärna betalar för. Tamponger? Not so much. 
 
Och att använda menskopp ser jag inte som ett alternativ för mig. Jag är nöjd med tamponger och jag kommer självklart att fortsätta betala för dem. Regeringen borde sänka priset på tamponger/bindor i samma takt som de höjer priset på drivmedel. 
| budget15, mens, menskopp, socialdemokraterna, tamponger | |
Upp