Del 1, 2017

 
Den första delen handlar om djur, och jag tänkte att jag skulle börja med det som de flesta av er nog inte lyckats missa. Det gäller förstås att jag och min kära partner har köpt en kissekatt som vi gav namnet Lumos. Själva grejen med att köpa ett liv är någonting som inte riktigt går hem hos mig egentligen, men vi gjorde det i alla fall. 
 
Tänk er om någon hade kommit hem till era föräldrar och tittat på dig och ditt syskon, bestämt sig för att ta med sig dig hem och betalat någon som är ansvarig för dina föräldrar 6000:- för ditt liv. Att bli påsatt, få barn, sälja sitt barn och sen aldrig se det igen i ett  ekonomiskt syfte är fel. Att handla med liv är fel. Nu är det nog många som vill argumentera och säga att "det är inte samma sak". Jag tycker såhär och om någon inte håller med mig är det fine, men jag kommer stå fast vid den här åsikten. 
 
 
Den andra delen handlar om ett val jag gjort och det är att jag gått över till att helt sluta äta kött. Jag vill inte säga att det varit ettsvårt beslut, det har bara varit ett beslut som tagit mig lång tid. I skrivande stund har jag inte ätit kött på fyra veckor och det har fan inte påverkat mig negativt alls hittills. Jag har inte bytt ut mjölk och ägg riktigt, men är väldigt mycket mer medveten om vad det är i maten jag stoppar i mig. Nu är det väldigt sällan jag gör någonting med ägg i själv och mjölk har jag testat en hel del alternativ till och byter ut det när jag känner att det fungerar. 
Målet är att byta ut allt. 
 
Jag får så fruktansvärt dåligt samvete när jag tittar Lumos i ögonen och tanken på att det finns människor som äter katter äcklar mig något fruktansvärt. Och då går det över till andra djur och det argumentet som räcker för mig för att aldrig mer vilja äta kött är helt enkelt att jag inte vill att ett djur ska dö för att jag tycker att någonting smakar gott. Det är så själviskt av mig att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Jag är besviken på mig själv för att det har tagit så här lång tid för mig att känna såhär. 
 
 
Kan egentligen inte kalla det här för en resumé, utan mer för en argumenterande text, men jag fick fram vad jag ville i alla fall. Hold on tight för nästa del! 
madeleine | |
Upp